Friday, February 24, 2017

CARA MUDAH CONTURING DAN HIGHLIGHTING WAJAH

Teknik make-up ini sering di gunakan untuk memberi ilusi dan definisi pada wajah supaya struktur wajah nampak lagi jelas. 

Sesetengah wanita mungkin beranggapan teknik ini susah untuk dilakukan, namun kalau belajar teknik yang betul tak susah sebenarnya.


Conturing adalah bertujuan untuk membantu menyembunyikan bahagian tertentu pada wajah, contoh nya seperti pipi terlalu tembam sehingga tak nampak tulang pipi, jadi dengan menggunakan teknik conturing dapat memberi ilusi wajah yang lebih runcing dan berdefinasi. 

Contoh foundation dan highlighter stick

Apa yang diperlukan untuk mendapatkan make-up ni?

Untuk membuat teknik conturing memerlukan foundation yang tone nya lebih gelap dari warna foundation anda, ini bertujuan untuk bila kita apply kan diwajah akan nampak la effectnya. selalunya makeup artis selalu guna stick foundation, boleh jugak guna yang dalam bentuk powder. jika nak guna stick foundation memerlukan skill blending yang agak power. untuk permulaan yang baru nak belajar saya suggest guna yang dalam bentuk powder dulu. 

Aku guna pallet ni jer dari Urban Decay, complete set 

Item ke dua yang perlu ada adalah highlighter, bertujuan untuk menonjolkan point-point seperti batang hidung supaya nampak lebih. selalunya highlighter digunakan dibatang hidung, dagu, kening dan sedikit didahi. juga terdapat dalam bentuk stick dan powder. kebiasaannya material di dalam highlighter agak shimmery untuk memberi kesan glowing pada wajah. 

Bole refer gamabr ni macam mana nak apply

Untuk blend kedua item di atas boleh guna beauty blender atau blending brush. ikut keselesaan  dan skills masaing-masing nak guna yang mana. teknik blending jugak penting untuk mendapatkan end result yang cantik. untuk yang tak biasa, practise adalah sangat penting untuk dapatkan teknik blending yang cantik. jadi saya simpulkan, teknik blending yang betul adalah penting untuk teknik make-up ni.









No comments:

Post a Comment