Friday, February 10, 2017

TIPS MUDAH BUAT FACIAL SPA SENDIRI DI RUMAH

Dah penat bekerja tu tentu ada yang nak luangkan masa manjakan diri di spa bukan? Di sini aku nak kongsikan cara-cara DIY mini spa sendiri di rumah yang sangat simple.

Advantage nya, korang boleh jimat dan dalam masa yang sama boleh merawat kulit supaya lebih fresh dan bersih. Cara yang aku akan tunjuk ni adalah cara aku buat sendiri dan bahan-bahan yang aku guna akan aku share di bawah ni.

Langkah pertama, cuci muka korang dengan pencuci muka untuk bersihkan dari segala kotoran yang ada. Aku prefer guna Shaklee NutriWhite gentle action makeup remover, sangat best untuk menanggal kan make-up dan daki di muka korang.





Bila muka dah bersih, wapkan muka dengan facial steamer. Aku guna brand Watson je, birthday present kawan bagi. Kalau takdak, cuci muka dengan air suam pon okay. Langkah ni untuk bagi pori-pori kat muka korang tebuka so senang la masa proses scrubbing nanti.




Seterusnya adalah scrubbing, untuk scrub aku guna lemon dan gula. Potong sedikit lemon, letak gula atas tu dan gosok perlahan pada kulit selamat 2-3 minit. Jangan kuat sangat satgi tekeluaq kulit muka apa pon tak boleh. Particle gula yang kasar tu bantu untuk membuang sel-sel kulit mati di muka.



Selesai scrub, kita chill-chill kan kulit kita dengan face mask. untuk langkah  ni aku akan guna dua jenis face mask. Mula-mula sekali aku akan hancurkan shaklee vita c plus dan jadikan ia dalam bentuk pes. Sapu pada muka selama 15-20 minit, kemudian bilas. kenapa aku guna vitamin c, nanti aku akan cerita apa benefits vitamin c untuk kulit




Face mask yang ke-dua akan aku guna adalah 92% aloe vera dari Nature Republic. Sangat lah sejuk, dan ia melembabkan kulit. Nak lagi best, simpan masker ni dalam fridge, bila sapu kat muka memang rasa nak menangis sebab best sangat, haha





Bagi aku personally, mini spa sendiri di rumah sangat lah membantu. Sebab dulu aku mengalami jerawat yang agak teruk (allergic + hormonal acne), aku penah berhabis beribu untuk beli skin care mahal, tapi tak ada kesan pon. Dengan consistant consume supliment Shaklee seperti ESP, Vita c plus , Vitamin e, dan GLA complex alhamdullilah makin pulih. Cumanya sekarang hanya tinggal parut-parut degil yang perlu di hapuskan, haha. Insyallah kalau rajin buat mini spa lama-lama parut tu akan hilang



No comments:

Post a Comment