Friday, February 10, 2017

TOMYAM THAI SIMPLE

Hai,

Masak apa hari ni? kalau belum ada idea nak masak apa jom lah try resepi mudah tomyam thai yang insyallah sedap. bahan-bahan yang sangat mudah nak dapat di kedai-kedai runcit. kalau laki kau dalam perjalanan nak balik keja pon kau sempat pong-pang masak, haa gichuu.

Resepi tomyam thai yang akan aku kongsi ni adalah makanan fevret aku dari kecik sampai lah besar, masa zaman student kat upm dulu ada satu kedai tu memang tomyam dia sedap sangat, so kalau ke sana aku akan oder tomyam je. nak tahu kenapa toyam dia sedap? nanti aku kongsi..


BAHAN

  1. 200 gram ayam (ikut suka bahagian mana nak guna)
  2. 1 paket Pes tomyam (aku prefer brand Adabi)
  3. 600 ml air
  4. 1/2 tin cendawan butang
  5. 1 biji tomato
  6. 1 biji bawang besar (potong empat)
  7. 1 batang serai (di titik)
  8. 1/2 batang Carrot
  9. Sedikit brocoli (optional)
  10. 2-3 helai daun limau purut
  11. 1 biji limau nipis (optional)
  12. Sedikit daun ketumbar
  13. Garam secukup rasa
  14. Gula secukup rasa 


CARA-CARA

  1. Masukkan pes dan air ke dalam periuk, kalau ikutkan sukatan pes tomyam ni 1 peket pes tomyam kena letak 500ml air tapi aku lebih kan 100ml.
  2. Masukkan ayam, carrot, cendawan butang, bawang besar, tomato dan serai. Renihkan sehingga ayam masak dan bahan-bahan lain empuk.
  3. Kemudian masukkan broccoli dan daun limau purut, dan tomato tujuan aku masukkan last dua bahan ni sebab kuah akan menjadi gelap kalau di masukkan awal bersama bahan lain. Kalau nak lagi masam, perahkan sedikit limau nipis.
  4. Akhir sekali, setelah masak tabur daun ketumbar sebagai hiasan, dan tips di sini aku nak berkongsi, daun ketumbar ni boleh dikatakan sebagai pemangkin rasa, magic! sebab tomyam akan jadi lebih sedap
  5. Nak lagi sedap? Makan tomyam thai ni besama telur dadar dan nasik panas. awmm~

No comments:

Post a Comment